torsdag 26 maj 2011

Galet goda pastastubbar

Mat som går att bereda i förväg är det bästa jag vet. För om man har folk över på middag så vill då åtminstone inte jag stå i köket hela kvällen. Så jag bjuder bara på mat som funkar att göra dan innan. Eller som går jävlit snabbt att laga. :)

På senaste tjejmiddan fick vi supersmarriga pastastubbar av min barndomsväninna TB. Aningen kaloririk mat för nån som försöker bli av med graviditetskilon, men herregud, är det middagsbjudning så är det. Den här rätten är dessutom superenkel att göra om till vegetarisk – bara det. Här är receptet på världens godaste pasta Delizie...

foto: hellandglory.blogspot.com



Du behöver:
1 zucchini
12 skivor Emmentalerost
12 skivor eller 350g kokt skinka (inte den billigaste Euroshoppergris du hittar, utan gärna nån italiensk)
1 burk Dolmio pastasås
5–6 dl vispgrädde
2 pkt färska lasagneplattor
200 g riven ricottaost.
1–2 dl riven parmesanost. Det funkar också bra med västerbottenost.
1 vitlöksklyfta
salt
peppar
en skvätt olivolja
1/2 dl färsk, finhackad oregano

Så här gör du:
  • Förberedande:
  • Skala zucchinin med potatisskalare och hyvla den sen på längden. 
  • Blanda ricottaosten med salt, peppar, lite olivolja och finhackad oregano och fördela blandningen på lasagneplattorna. 
  • Lägg på emmentalerostskivor, skinka och zucchinin. 
  • Rulla ihop plattorna från kortsidan och rulla in i plastfolie. Ställ kallt tills de ska användas (senast ett dygn efter preparering).
  • Serveringsdagen:
  • Rör ihop lite mer än en halv burk Dolmio-sås med grädden. I originalreceptet står det att man ska vispa ihop med elvisp, men det har då jag aldrig brytt mig om att göra. 
  • Dela på pastarullarna så att du får ca 3–5 cm långa stubbar. 
  • Häll lite utav tomatsåsen i botten på en högkantad ugnsform och ställ i stubbarna på högkant, ganska tätt intill varandra så att de inte ramlar sönder. 
  • Häll resten av såsen över stubbarna och strö över parmesanen. 
  • Gratinera i mitten/nedre delen av ugnen på 220° i ca 25–30 minuter, eller tills de fått fin färg.

Sallad på t.ex. ruccola, avokado, paprika passar till.

Om du vill få rätten något mindre fettig, minska på osten och byt ut vispgrädden mot 27%-ig, det brukar jag göra. Gör jag detta som vardagsrätt brukar jag även göra en något matigare sallad med bl.a. majs och kikärter i, för att höja protein- och fiberintaget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar