onsdag 18 maj 2011

Bind din egen brudbukett

Jag band min brudbukett själv. I buketten var det 12 st rosor och 2 st liljor, som var beställda som snittblommor hos en florist. Min man och son hade var sin vit ros i kavajslaget. För 14 rosor och 3 liljor samt lite "gräs" fick jag betala 500 kr. Hade jag beställt buketten bunden och klar hade jag fått hosta upp minst 1200 kr. Och det här var på Gotland. I Stockholm går väl buketten loss på nästan två tusen.

Så här gjorde jag
Jag band först ihop rosorna. Eftersom jag ville ha en rund bukett så började jag med den största rosen i mitten och band övriga rosor medsols runt den, något längre ner. När jag kom på varv nr 2 medsols så satte jag dessa rosor något längre ner än varvet innan. Och så sparade jag plats för liljorna som satt längst ut på ena sidan. Slutligen virade jag tunn ståltråd runt alla stjälkar. Runt detta så hade jag ett svart organzaband, ca 2 meter långt, som jag virade runt alltihop och band med en rosett. Stjälkarna skar jag sedan av med en vass brödkniv så att snittytan blev rak. Och voila, färdig budget-brudbukett! :)

Innan jag började binda så skalade jag naturligtvis stjälkarna på allehanda blad och taggar. Tänk på att binda långt upp på stjälken, så att du slutar vira ståltråd när du är ända uppe vid blommorna. Annars kommer brudbuketten ganska snart att börja falla isär.

Om jag hade fått göra om det hade jag inte gjort en rosett på bandet, utan gjort en dold knut istället. Och så hade jag nog tagit vitt band istället för svart. Jag skulle satt några pärlor i bandet också, längs med stjälkarna, om ni förstår vad jag menar. Jag hade dessutom avsatt betydligt mer tid för binderiet. Räkna med nästan en timme, det kan behövas. Men jag blev trots allt sjukt nöjd med min bukett! Folk häpnade när jag berättade att jag bundit den själv.

Den stora nackdelen med en vit bukett är att det syns så mycket tydligare på vita blommor att de börjar vissna. För de kommer de att börja göra framåt kvällen. Under hela fotograferingen, vigseln och ofta minglet, får de ju inget vatten. Och de är brutalt och hårt snörda med ståltråd och band. Speciellt rosornas kronblad började bli lite bruna en stund efter att vi satt oss till bords.

Obs! Om du ska ha liljor i brudbuketten, se till att du klipper av ståndarna. Eller heter det pistillerna? Hur som helst, klipp bort de där fröna som riskerar att färga allt i sin väg gul-orange. Inte kul att få på sin vita blåsa. Lycka till!

foto: hellandglory.blogspot.com

3 kommentarer:

  1. Snyggt! Och visst är det dyrt - min mamma band min brudbukett...

    SvaraRadera
  2. Vad fin den var..tack för tipset

    SvaraRadera
  3. Hej, funderar också på att binda min egna brudbukett. Man bör binda den samma dag som bröllopet? kanske är den dum fråga men jag ställer den iallafall. Tänkte att spara tid med att göra den dagen innan. Men den håller kanske inte sig lika fin då;/

    Vart köper du tejpen?
    Mvh Marie

    SvaraRadera