fredag 20 maj 2011

En midsommarmardrömstårta del 3

Yes! Har nu – äntligen – lyckats besegra marängtårtsförbannelsen och kan nu stolt presentera en mycket lyckad maräng. Denna gång körde jag bara själva marängen, utan sockerkaksbottnen underst (den får jag göra separat). Jag har även googlat lite på ämnet "misslyckade marängtårtor" och kommit fram till följande...    

Därför misslyckas din maräng:
  • Bunken du vispar marängen i är inte kliniskt ren. 
  • Inget fett what so ever får toucha smeten.
  • Du ska först vispa upp äggvitorna ordentligt, det är först efter att du vispat ett par minuter som du ska börja hälla i sockret.
  • Du måste vispa marängen lääänge. Vispa tills du kan vända bunken upp och ner, sen vispar du lika länge till. Var bara glad om du får ont i armen, då har du gjort rätt.
  • Du får absolut inte öppna ugnsluckan innan marängen är klar. Inte ens tjuvkika bara pyttelite. Det är då den sjunker ihop. (Jag tror det är detta jag har gjort tidigare.)
  • Marängen måste vara inne i ugnen sjukt länge, ofta längre än vad receptet säger. För mig funkade det kanon med 150 grader i 45 minuter i vår varmluftsugn.
  • Det kan vara så att sockerkaksbottnen under marängen är för "blöt" och därför sabbar marängen, pröva att ha i mer mjöl i sockerkaksbottnen. Eller också bakar du delarna separat, som jag valde att göra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar