onsdag 18 maj 2011

Byrån från helvetet

Jag hade letat länge efter en smal byrå till vår hall. Jag längtade efter mer avställningsyta och förvaring i hallen, men mannen satte sig på tvären. Han är lite emot möbler, min äkta hälft. Man får bearbeta länge. Nåja, till slut gick han väl med på att nånting som inte var så djupt, det gick väl bra.

Först suktade jag efter Straight sideboard (design Karin Mannerstål) från SB Nord. Men dels är den tokdyr – över 8.000 spänn, dels är det inga lådor i den, utan skåp. Och jag vill ha lådor. Till slut så hittade jag Smile på Mio för 3500 kr. Överkomligt. Gillade inte riktigt benen på Smile, men med tanke på att det inte fanns några direkta alternativ kunde jag bortse från att möbeln inte var 100% love at first sight.

Men. Sen började jag montera fanskapet. Och helvitte vilken tid det tog. Och vad jag svor – tur att ungarna sov. Spånskivorna till lådorna är tunna som papper och två metall-mutter-skruvar gick i varsina två delar när jag skulle dra åt dem. Herregud, jag kan bara konstatera att jag köper då aldrig en Mio-möbel igen. Åtminstone inte om jag måste montera den. Det var dessutom tryckfel i monteringsanvisningen, vilket jag fick reda på först när jag skrev och klagade. Ghaa!

Nåja, nu står den där. I vår hall. Och ser ju ganska fräsch ut. Men med tanke på de tunna stackars spånskivor den är uppbyggd av så håller den väl inte mer än nåt år. Om jag har tur.

foto: hellandglory.blogspot.com

2 kommentarer:

  1. Sedär, ser ju fint ut. Hoppas att den håller lite längre än du tror. :) Det ÄR skönt att ha någonstans att lägga ifrån sig saker (vet jag som just har temporärflyttat bort två sådana möbler), men det blir lätt stökigt förstås.

    SvaraRadera
  2. Hej Tess:) Skulle du vilja sälja byrån från helvetet?

    SvaraRadera