söndag 1 januari 2012

Modern julgransplundring



Eftersom vi inte hann med att bjuda in familj och släkt på något glöggmingel 2011, tänkte vi (läs: jag) köra en julgransplundring den 15/1 istället. Så det har jag ägnat senaste timmen åt att planera.

Jag har aldrig varit ett stort fan av vare sig föråldrade julsånger eller ringdans runt granen. Och eftersom jag är hjärnan bakom hela den här operationen, så bestämmer jag helt sonika att vi skippar det traditionella julgransplundringslekarna. Halleluja. Vi kör på mer moderna jullekar, helt enkelt. Det blir en introtävling med jultema och en liten tipspromenad. Alternativt sätta knorr på grisen. Det sistnämnda är lite goofy men eftersom ungarna skulle ÄLSKA det så är jag ändå beredd att stå redo med grisaffisch, knorrar och ögonbindel den 15 januari. Som den goda moder jag är.

Jag hade tänkt att barnen kunde hamra sönder pepparkakshuset, men eftersom det gjordes redan på julafton så får de nöja sig med att plundra granen på smällkarameller, pepparkakshjärtan och polkagrisstänger.

Menyn blir ost-och skinkpaj och quinoasallad. Efter det chokladmousse på pepparkaks-smulbotten. Känner jag mig själv rätt kommer jag sno ihop ett gäng saffranskokostoppar också. Och chokladbollar. Och kanderade nötter. Ska det va så ska det va, liksom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar