onsdag 8 juni 2011

Snigelkoloni

Storebror tjatar om ett husdjur. Helst en kanin. Min man säger tvärnej medan jag har lite svårare att motstå min äldste sons hundblick. Jag skjuter upp diskussionen genom att hävda att man inte är ansvarsfull nog att ta hand om ett husdjur förrän man är åtminstone 7 år (dvs går i skolan). Det här tycks han ha accepterat och tills vidare nöjer han sig också ... med sniglar. Jag förstår det inte – vår tomt är vadå, 25–30 kvm, och på den lilla ytan lyckas min 4-åring hitta 15 snäckor! Hur bär han sig åt?! Att leta reda på ett par kallingar i byrålådan på morgonen, det är för honom ett helt omöjligt uppdrag. Men när det kommer till att söka rätt på otillbörligt många sniglar – den minsta lika liten som hans lillfingernagel – då har han plötsligt skaffat sig röntgenblick. Jösses.


1 kommentar: