måndag 22 augusti 2011

Frisk utan antibiotika?

Jag avskyr läkare! De kan aldrig ge tydliga besked. 3 olika doktorer ger dig med stor sannolikhet 3 olika svar på samma fråga. Sedan tidigare har jag fått veta att ojoj, halsfluss, det måste man alla gånger ta antibiotika för att bli av med. För annars kan det gå illa, annars kan man få blodförgiftning och bli allmänt döende. Dessutom smittar det utav bara helvitte, så medicin ska man ta. Annars får man inte vistas bland folk. Jojo.

När jag idag frågar allmänläkaren på vårdcentralen om detta när han mycket skeptiskt tar ett halsprov på mig (han tror som alla andra allmänläkare jag träffat att jag är en hysterika som förstorar upp lite snuva till att handla om baktierier) så tittar han på mig som om jag vore totalt dum i huvet. "Eh, nej? Blodförgiftning? Hur tänker du nu?"
Jag påpekar att jag inte har läst medicin, det är ingen personlig hypotes jag lagt fram, utan information jag fick från en av hans kollegor för knappt två år sedan. "Jaså, jaha, ja då jobbade ju inte jag här", är det enda han svarar på det. Jahopp.

När jag kommer hem läser jag på nätet om olika vårdinstanser, läkare och forskare som hävdar att man visst kan låta kroppen få prova på att läka även en bakteriell halsfluss på egen hand. Utan antibiotika. Bara man är uppmärksam på kroppens signaler. Och min första tanke är: jag litar på min kropp! Kunde denna underbara, fantastiska organism som är jag överleva en brutal lunginflammation helt på egen hand, ska jag väl kunna tass med en bakteriell tonsillit. Men sen besinnar jag mig något. Jag var blott 25, frisk och kry (nåja) samt barnlös när jag uthärdade lunginflammationen. Och nu är jag 30+, har grava sömnstörningar efter att inte ha fått sova en hel natt på jag-vet-inte-hur-många år och har dessutom en underbar liten familj jag ogärna vill smitta. Det får nog bli till att knapra piller ändå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar