onsdag 6 juli 2011

Illamående av LCHF

Har insett att jag dragit LCHF-grejen lite långt. Har tidvis känt mig illamående, orkeslös och uppblåst sedan jag började äta mycket fett och lite kolhydrater för 2 veckor sedan. Har nu insett att jag nog ätit lite väl få kolhydrater, ibland så lite som 5E% om dan. Och detta trots att jag ammar. Inte konstigt att jag känner mig dålig! Så nu kör jag på ett lite mer liberalt LCHF-ätande. En blandning mellan LCHF och GI. Men på det hela taget funkar detta för mig. Hittills har jag gått ner 2 kg sen jag började, inte illa. :)

Bland det bästa med att äta enligt LCHF-principen är att sötsuget försvinner. Mitt har åtminstone gjort det. Däremot har chokladbegäret varit konstant. Det går dock att lösa genom att göra den här mastiga chokladkakan:

0,5 dl starkt kaffe
125g mörk choklad, 70%
125g smör
4 ägg
(i originalreceptet ingår 2 dl socker)

1. Häll kaffet i en kastrull och bryt sönder chokladen och lägg i. Värm försiktigt och rör om så att chokladen smälter.
2. Tillsätt smöret och lite i taget och rör om så allt blandar sej väl. Ifall man vill ha socker i ska man ha i detta nu.
3. Ta bort kastrullen från plattan. Vispa upp äggen lätt och rör ner i chokladblandningen. Den varma blandningen får inte vara för het då man gör detta eftersom äggen då "koagulerar".
4. Häll smeten i en form, ca 20 cm i diameter och grädda i ca 20 min i 175 grader i mitten av ugnen.
5. Låt kakan svalna och ställ sedan in i kylen. Den bör inte ätas förrän den stått till sig ca 12 timmar, det är nämligen först då den fått rätt kladdkakekonsistens och smak. Lchf:are äter denna med vispad grädde.

På bilden syns yngste sonen som vill ge sig upp på bordet för att se vad för smaskigt som pågår där. Han fick smaka på denna, och gillar den! 4-åringen däremot, rynkade på näsan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar