tisdag 18 januari 2011

Middag på Ikea

På Ikea får man en "klassiker" – dvs 8 köttbullar med mos, lingonsylt och sås för 16 spänn på vardagar. Det blir 48 riksdaler för mig, mannen och storebror på 4 år. Lillebror får en burk ekologisk 6-månaders Lasagne för en tia. Det är så billigt att jag per automatik har tagit för givet att kötthalten i köttbullarna förmodligen inte är den högsta, att det är ton med konserveringsmedel och socker i sylten, transfetter i såsen och att moset är pulvermos. Neh, man får inte vara knusslig när middagen kostar 16 kronor.

Men så började jag nu kolla upp maten. Och till min förtjusning så är det gamla hederliga Dafgård som levererar köttbullar till möbeljätten. Och Dafgårds köttbullar är godkända med god marginal. Dessutom fick Ikea Food bäst betyg för sina köttbullar i Råd & Röns köttbullegranskning 2007. Helt otroligt.

Och så lite kuriosa när jag ändå är igång: IKEA säljer c:a 180 miljoner köttbullar per år, vilket innebär ca 21.000 per timma eller ca 5,8 per sekund. Källa: faqta.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar